Hoe werkt het brein van je cliënten? Welke prikkels zijn er van invloed op de bewuste en onbewuste gedachten van een cliënt? Hoe zou je daarop in kunnen spelen? Vragen die mij in ieder geval heel erg triggeren.

Er is al veel onderzoek gedaan naar de werking van het brein wat overigens ook tot veel nieuwe inzichten heeft geleid. Dit heeft er ook voor gezorgd dat de marketingstrategie is veranderd. Dat de marketing zoals het al decennia lang gebeurde niet goed werkt. Dit omdat dat uitgaat van de verkeerder uitgangspunten. Het grootste inzicht is denk ik dat we nu weten dat de cliënt de verbinding aangaat met het bedrijf en niet andersom!!
Aangetoond is dat de cliënt allerlei omgevingsfactoren onbewust waarnemen en dat deze van grote invloed zijn op het gevoel wat een cliënt heeft bij een merk, een product/dienst of een organisatie.

Het bewuste en onbewuste brein

Als we naar ons brein kijken dan zijn er grofweg 2 systemen, het bewust en het onbewuste. Een mens kan ongeveer 11 miljoen prikkels (bits) per seconden onbewust verwerken. Het bewuste brein kan maximaal 60 prikkels (bits) per seconden verwerken. Het onbewuste kan dus veel sneller informatie verwerken. Daarbij maken we per dag 10.000 (micro)beslissingen. Onze hersenen zijn erg lui. We willen zo weinig mogelijk nadenken want dat kost veel energie. Om deze reden doen we veel met de automatische piloot van ons brein, dus onbewuste.

Als je dit zo bekijkt dan weet je ook dat de meeste beslissingen met het onbewuste brein genomen worden. En ook al zijn dit 2 systemen, ze beïnvloeden elkaar ook. Er wordt zelfs gezegd dat het onbewuste brein een raadgever is van het bewuste brein aangezien het onbewuste zo’n 200.000 keer meer verwerken dan bewust brein. De grote vraag bij het nemen van beslissingen is hierbij welk systeem wint, het bewuste of het onbewuste.

Onderzoek van Friese (2006) heeft uitgewezen dat als een cliënt voldoende tijd heeft om een beslissing te nemen, hij ruimte geeft aan zijn rationale brein. Komt de cliënt echter onder druk te staan, dan volgt hij eerder zijn intuïtie. En dit is waar je met marketing kunt inspelen. Op het moment dat er nog maar een beperkt aantal plekken of aantal producten zijn wat doet je cliënt dan?

Dat het onbewuste een grote rol speelt dat is wel duidelijk. Als je dan kijkt hoe dit in het brein onbewust gefilterd wordt is afhankelijk of iemand visueel (plaatjes), auditief (woorden) of kinesthetisch (gevoel) is.

 

Connectie maken

De juiste connectie maken begint al bij de kennismaking van je cliënt. Hoe je van het onbewuste gebruik van kan maken en hoe de communicatie werkt leer je in alle trainingen die wij aanbieden. Dat is de basis van alles. Want een goede communicatie en verstandhouding met je cliënt begint met de juiste connectie. En daar heb je zelf invloed op.

Normaal promoot ik geen training in een blog. Maar ik denk dat als je hier meer over wilt leren de training op 26 oktober de juiste training is aangezien je hier leert hoe je op de juiste manier onbewust de connectie maakt met je cliënt waardoor je sneller resultaten behaald.

 

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggers liken dit: