Waarom zijn er zoveel zzp’ers die hun bedrijf moeten sluiten terwijl een ander heel succesvol is?

Wat doen die ondernemers die succesvol zijn wel wat anderen niet doen? Dat zal niet alleen te maken hebben met kennis en investeringen. Natuurlijk helpt dat wel maar het is niet dat alleen. Wat doen zij anders? En hoe zou je het anders kunnen doen?

Ondernemen is een formule die je moet volgen. Lees de handleiding en ook jij kunt een succesvolle zelfstandige ondernemer worden. Er zijn een aantal strategieën die je zou kunnen toepassen om je bedrijf te laten groeien. Ik heb er een aantal voor je op een rij gezet.

 

1. Focus

Waarschijnlijk hou jij net als veel andere ondernemers je met veel zaken bezig rondom je bedrijf en heb je vele ideeën waardoor je niet effectief bezig bent met je corebusiness. Hoe kun je dit anders doen?

Maak een overzicht van alles waar je aan werkt en bekijk wat bij je corebusiness hoort en wat niet. Door te focussen op die activiteiten zal je effectiever aan het werk zijn wat weer voor meer productiviteit zorgt. Heb je meerdere producten en/of diensten? Focus dan op de belangrijkste producten en/of diensten en zet de rest tijdelijk even in de koelkast.

Hiervoor kun je een concreet plan maken. Daarin neem je mee:

  • Voldoet mijn website en is deze geoptimaliseerd voor de gebruikers?
  • Wat zijn mijn UPS’ s?
  • Is de prijs van mijn producten en/of diensten hoog genoeg?
  • Wat is mijn marge hierin?
  • Breng ik mijn producten en/of diensten genoeg onder de aandacht?
  • Wat wil ik verdienen dit jaar? Heb je dit helder vermenigvuldig dan dit getal 3 keer en zet dat bedrag op papier waar het iedere dag zichtbaar is.

 

2. Haal het maximale uit je klanten

Kijk of je contact kan maken met je klanten en kies daarvoor voor en persoonlijke benadering.

Stel jezelf de vraag of je nog meer kunt betekenen voor ze. Hoe je ze zo optimaal mogelijk verder kunt helpen zodat ze zeer tevreden over je zijn. Zo gaan ze je sneller aanprijzen bij anderen.

 

3. Social media

Social media als Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram zijn de ideale manier om het contact met je klanten te onderhouden. Ze helpen je zichtbaar te worden bij potentiele klanten. Kijk dan wel waar je klanten zitten en steek daar de tijd in. Als ze op Facebook zitten steek dan je tijd in en doe de rest van de media kanalen minder.

4. Je bedrijf promoten

Als een klant tevreden is zorg dan dat je extra visitekaartjes achterlaat en geef aan dat als ze nog meer mensen weten die jouw hulp kan gebruiken ze deze kaartjes kunnen geven. Je kunt daar nog een tekst opzetten dat ze beide bijvoorbeeld korting krijgen, een cadeaubon of iets anders. Daardoor krijg je mond op mond reclame die altijd beter werkt dan de social media kanalen.

 

5. Wordt een expert

Stilstand is achteruitgang. Blijf je zelf dus ontwikkelen. Lees boeken, volg opleidingen, seminars/ webinars, workshops, enz. Zodat je veel kennis hebt en dat je de expert wordt in je eigen markt. Ook sparren met collega’s kan heel erg helpen. Zeker om ook weer nieuwe motivatie te krijgen. Dus investeer in kennis, tijd en geld. En wil je jezelf echt ontwikkelen zorg dan dat je een goede coach hebt die jou op je pad kan houden.

 

6. Start samenwerkingen

Soms kan het handig zijn om een samenwerking op te zoeken zodat je een product of dienst kan optimaliseren. Om zo veel waarde te kunnen geven voor jou klanten en die van de ander. Daarnaast kunnen jullie elkaar inspireren en elkaar verder helpen.

 

Als je de bovenstaande punten bekijkt, waar ontbreekt het bij jou aan? Focus? Kennis? Social media? Bepaal voor jezelf wat jouw grootste valkuil is. En bouw voor jezelf een omgeving waar je deze valkuil mee ontwijkt.
Heb je hier moeite mee? Kijk dan wie je hierbij kunt helpen. Weet je nog meer tips? Laat het dan hieronder weten bij de reacties. Daar kunnen anderen dan ook weer voordeel aan hebben.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggers liken dit: